Noorwegen: The full experience

7 augustus 2023 - Vrådal, Noorwegen

Terwijl Dirja dit blog typt, regent het hier aardig door. We zijn op weg naar Vrådal, 6 uur en 30 minuten rijden verderop. En als het dan toch moet regenen, dan maar liever op een dag dat we in de auto zitten. Hopelijk is het 360km verderop beter weer, duim met ons me!

De afgelopen dagen hebben we weer genoeg meegemaakt. We gaan even terug naar 3 augustus.

3 augustus was de dag na de gletsjer wandeling dus we besloten om lekker te relaxen, we voelden het aardig in onze benen. Het was wederom een mooie dag en we besloten om te gaan bbq’en. De mensen die we eerder hebben ontmoet gingen de volgende dag naar huis en het leek ons leuk om de laatste avond met elkaar af te sluiten op de grote bbq plek in het bos. Zij vonden dat ook een leuk idee dus in de ochtend hebben we alle voorbereidingen getroffen. Terug bij ons huisje met alle bbq spullen aangeschaft begon het te regenen… Natuurlijk, dat hebben wij weer.
Vlakbij ons park kan je in een fjord zwemmen met daarbij een klein strandje. Dat was een geschikte activiteit voor een relaxe dag. Eenmaal aangekomen doken we maar meteen het fjord in. Vanaf een steiger kon je springen. Niet nadenken en springen maar. Brr, dat was koud, maar eenmaal erin was het prima te doen. Het gezin waar we mee gaan bbq’en was er ook en met elkaar hebben we een gezellige middag gehad.
Om 18:30 ging de bbq aan en gelukkig was het opgeklaard. De kids gezellig aan de tafel en wij met een drankje rondom de bbq, wat kan je het toch goed hebben. We hadden genoeg ingeslagen aan groenten, brood en vlees en alles is opgegaan. Wat wil je met 4 knullen, die kunnen wel eten! Om te proberen hadden we een entrecote (1,2 kg) meegenomen en met een huis, tuin en keuken thermometer hoopten we dat we een lekker stukje vlees van de bbq konden halen. En of dat lekker was, precies op tijd haalden we het van de bbq en met aansnijden zag het er goed uit. Heerlijk was het!

4 augustus.
We hebben het gezin gedag gezegd en wij zijn een dag gaan zwemmen in een binnenzwembad. Dit zwembad heeft een 65m lange glijbaan die de tijd meet hoelang je over de slide doet, verschillende duikplanken, warmwaterbaden, sauna’s, dompelbad en een buitenbad. We konden ons hier wel een dagje vermaken en zeker met de uitzichten op de bergen om ons heen. Dat heeft Aquamar in Katwijk niet ;-). Ontelbare keren van de glijbaan om elke keer het record proberen te verbreken, volleyballen met elkaar en van de duikplank en duiktoren is ongeveer hoe we dag zijn doorgekomen. Na ruim 4 uur zwemmen kwamen we verrimpeld met rode ogen uit het bad, tijd om te douchen. Buiten was er nog een speeltuin, een basketbalveld en een voetbalveld dus daar hebben we ook nog gespeeld. Ro speelde een potje voetbal met de jongens en Dirja ging even boodschappen doen. Rijst met groenten en kip stond er op het menu voor vanavond. We hadden een rustig avondje. Feyenoord - PSV werd er live gekeken en daar ging de rust haha!

5 augustus.
Vandaag gingen we naar Flåm, het plaatsje waar de bekende spoorlijn ligt van Noorwegen. Hier kan je met de trein door de fjorden. De spoorweg Flåm - Myrdal is een van de steilste trajecten ter wereld. Je stijgt deze rit van 20 km wel 865,5 meter. Omdat dit best (zeg maar heel erg) toeristisch is gingen we op tijd weg zodat we niet achterin de rij hoefden te staan. Het ging allemaal best snel en we hadden een mooi plekje in de trein. De rit kon beginnen. De trein bracht ons omhoog naar het plaatsje Myrdal. Langs rotsformaties, watervallen en uitzicht op het fjord kwamen we boven. Doordat het allemaal erg toeristisch is, viel het een beetje tegen. De wandeling van Myrdal naar het volgende dorpje maakten weer een hoop goed, wat is Noorwegen toch mooi!
We kwamen langs een plek waar je kan ziplinen. We hebben even heel kort getwijfeld maar dit was wel erg hoog en besloten om door te lopen. Bij het volgende station wachtten we op de trein en gingen daarmee terug naar Flåm. Terug bij het station zagen we een elektrische boot liggen die door het fjord vaart. Dat zag er gaaf uit en daar wilden we meer over weten. Bij het informatie centrum vertelden ze dat er vandaag problemen met de boot waren en dat ze niet wisten of dat de volgende dag was opgelost dus we konden we geen tickets bestellen. Morgen op tijd terugkomen was het advies.
We sloten de dag af bij het zwembad in ons park want we kunnen natuurlijk niet naar bed zonder gezwommen te hebben. Ook Dirja deed weer een poging om Ro te verslaan met duizenden. Of dat is gelukt laten we in het midden…

6 augustus.
Zo gezegd zo gedaan, we zaten op tijd in de auto weer op weg naar Flåm. Hopelijk was de boot gemaakt en konden we deze dag varen door het Nærøfjord, het smalste fjord van Noorwegen. Ro ging parkeren en Dirja ging alvast naar het informatiecentrum voor de tickets. We hadden geluk want de boot was weer gemaakt en we konden aan boord. Om 9:30 zaten we achter het panorama raam te genieten van het mooie uitzicht. De boottocht duurde 2 uur en we kwamen aan in het plaatsje Gudvangen. Op naar Viking Valley, hier konden we zien hoe vroeger de vikingen leefden. Muziek maken als een viking, vechten als een viking en schrijven als een viking. In een viking huisje zittend op berenvellen met alleen wat kaarslicht schreven we onze namen in runenschrift. In elke huisje was er wel te doen en we vermaakten ons prima. We aten onze lunch op een muurtje van stenen en we namen het viking leven in ons op. Het maakte het nog extra bijzonder tussen de hoge bergen.
Om 17:30 hadden we de boot terug en we waren bijna de enige aan boord. Al die bankjes en hoekjes waren ideale verstop plekjes. De crew zag ons verstoppertje spelen en kon er hartelijk om lachen. We waren ondertussen al 12 uur op pad dus de vermoeidheid begon in te slaan. Maar wat was het een mooie ervaring.We hebben een heerlijke tijd gehad in Kaupanger en dit was een mooie afsluiting.

Uitzicht op een fjord, zwemmen in een fjord, met de boot door een fjord en met de trein door een fjord, de ultieme fjord ervaring wat ons betreft!

Ons volgende verhaal dus uit Vrådal!

Veel liefs van de Kuijtjes

1. Mieke en Ruud:
    7 augustus 2023
    Wat maken jullie een mooie reis. "Vikingen" bezoeken is zo wel heel bijzonder. De natuurfoto's zijn prachtig. Leuk mee genieten
  2. Dieuwke:
    7 augustus 2023
    Jan en ik volgen jullie reis met heel veel plezier. Prachtig allemaal. En wat zijn jullie aktief bezig, al hadden we van Dirja natuurlijk niet anders verwacht. Veel plezier verder op de volgende tochten.
    Jan en Dieuwke
  3. Yvonne:
    8 augustus 2023
    Zo te zien bevalt het Vikingleven goed 😅. Wat maken jullie toch gave en bijzondere dingen mee! Ik ben benieuwd naar jullie volgend avontuur.